سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کسی را که به خانه اش یورش بَرَندو او [در دفاع از خانواده اش [نجنگد، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

فاطمیون

عواملی که موجب کاهش فشار قبر می شود .

به طور کلی ? کارهای نیک ? نقش به سزایی در آرامش روح در عالم برزخ ? و رهایی از فشار قبر دارد ? ولی مطابق روایات ? بعضی از اعمال در این راستا ? نقش بیشتری دارند ? در این جا به این موارد توجه کنید :


? - نماز شب : امام رضا (ع) فرمودند : « کسی که نماز شب بخواند ? و در قنوت نماز « وِتْر » هفتاد بار استغفار کند « اُجِیرَ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ » : « از عذاب قبر ? پناه داده می شود »?


? - به طور کامل و صحیح انجام دادن رکوع : امام باقر (ع) فرمودند : « کسی که رکوع نمازش را کامل انجام دهد ? وحشت قبر به او نمی رسد . »?


? - صدقه دادن : رسول اکرم (ص) فرمودند : « بر میت ساعتی سخت تر از شب اول قبر نیست ? پس رحم نمایید به مردگان خود با صدقه دادن . »


? - نماز وحشت خواندن برای مرده : ( به طور مفصل به این موضوع می پردازیم )


? - حج : امام صادق (ع) فرمودند : « کسی که چهار بار ?حج انجام دهد ? هرگز فشار قبر به او نرسد . »?
? - مردن در جمعه : مردن بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ? موجب رفع فشار قبر می گردد ? و طبق بعضی روایات ? امام صادق (ع) فرمودن : « کسی که در روز جمعه بمیرد برای او برات آزادی از فشار قبر مقرّر می شود . »?


? - نهادن دو چوب تر همراه میت : مستحب موکد است ? دو چوب تر و تازه ( دو شاخه درخت را بگیرند و برگهایش را از آن جدا نمایند ? هر یک از آن به اندازه یک ذراع یعنی از آرنج تا سر انگشتان باشد و اگر کوتاهتر باشد هم مانعی ندارد .) یکی از آن دو چوب را در جانب راست از گلوگاه تا هر جا که رسید چسبیده به بدن بگذارند ? و دیگری را در جانب چپ ? روی پیراهن زیر روپوش به همان ترتیب بگذارند ? و ظاهر این است که هر گونه بگذارند ایرادی ندارد. و مستحب است ? این دو چوب تازه از درخت خرما باشد ? اگر نبود از درخت سدر ? و اگر نبود از درخت بید ? و اگر نبود از درخت انار ? و اگر نبود ? هرگونه چوب تر و تازه ? کافی است . و مستحب است ? نام میت و اینکه او به یکتایی خدا و رسالت محمد (ص) و امامت امامان (ع) گاهی می دهد ? در آن دو چوب نوشته شود.?
زراره می گوید
: به امام باقر (ع) عرض کردم : « چرا چوب تازه همراه میت قرار داده می شود ؟ » فرمودند : « زیرا همین دو چوب تازه ? عذاب و حساب قبر را تا مدتی که خشک نشده اند ? دور می کند سپس در پایان فرمودند : « به خواست خدا ? پس از آنکه آن دو چوب خشک شدند ? غذاب و حساب قبر به سراغ میت نمی رود ?
نظیر این سوال ? از امام صادق
(ع) شد ? و آن حضرت همان جواب فوق را داد.?
روایت شده که
: « رسول خدا (ص) از کنار قبری عبور کرد و دریافت که صاحبش را غذاب می کنند ? چوب تازه ای خواست و آن را دو نصف کرد ? یکی از آنها را در ناحیه ی بالای سر قبر ? و دیگری را در ناحیه ی پا بر قبر او فرو کرد و فرمودند : تا هنگامی که این دو چوب تازه اند ? عذاب او کاهش می یابد . »?
در روایت دیگر آمده
: « حضرت آدم (ع) وصیت کرد که دو چوب تازه ? در میان کفنش بگذارند تا اُنس داشته باشد این سنت بین پیامبران ? معمول بود و در زمان جاهلیت ? ترک شد ? پیامبر اسلام (ص) دوباره آن را زنده کرد . »?


? - ریختن آب ? روی قبر : مستحب است ? پس از آنکه میت به خاک سپرده شد ? شخصی رو به قبله بایستد و از ناحیه ی بالای سر میت تا روبروی  پای او آب بپاشد و سپس از آنجا تا بالای سر او بپاشد و اگر آب زیاد آمد ? به وسط قبربپاشد ? چنان که این مطلب از امام کاظم (ع) نقل شده است .?? بعید نیست که پاشیدن آب ? بر روی قبر تا ?? روز یا ?? ماه ? مستحب است .??
پیامبر
(ص) دستور می داد ? روی قبر ? آب بپاشیدند. و این سنت در زمان رسول خدا ? عمل می شد .??
محدّث قمی
(رحمة الله ) می گوید : « پاشیدن آب ? روی قبر در هر وقت ? نیکو است . »??
امام صادق
(ع) درباره پاشیدن آب بر روی قبر فرمودند : « تا وقتی که رطوبت آب روی خاک قبر است ? عذاب قبر از میت دور می گردد. »??
لازم به ذکر است که
: مردم به این کار استحابی ? خوب عمل می کنند ? چون هر عصر پنجشنبه که به زیارت اهل قبور می روند سنگ قبر و حتی تمام روی قبر را با آب یا گلاب می شویند.


? - خواندن بعضی از سوره های قرآن : امام علی (ع) فرمودند : « کسی که هر جمعه ? سوره ی نساء را بخواند ? از فشار قبر در امان باشد . »??
امام صادق
(ع) فرمودند : « سوره ی یاسین ? قلب قرآن است ? هرکس آن را قبل از غروب بخواند از فشار قبر ? ایمن باشد . » ??
همچنین کسی که به خواندن سوره ی
« زُخْرف » مداومت کند ? خداوند او را در قبرش ? از فشار قبر و جانوران زمین ? ایمن گرداند .??
پیامبر
(ص) فرمودند : « کسی که هنگام خواب ? سوره ی تکاثر را بخواند ? از سختی قبر ایمن گردد . »??
امام صادق
(عفرمودند : « کسی که سوره ی  ((ن وَ الْقَلَم)) را در نماز واجب یا نافله بخواند ? او را از فشار قبر ? پناه دهد . »??
و خواندن بعضی از دعاها نیز دارای این اثر خواهد بود که در کتابهای دعا ذکر شده است
.??


?? - آن که در هر روزی ده مرتبه « اَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ الّا الله » تا آخر بخواند که در سفینة البحار ? ماده فبر موجود است . هرکس این دعا را بخواند حق تعالی چهار هزار گناه کبیره او را بیامرزد و از سنکرات مرگ و فشار قبر و صد هزار هول قیامت نجات دهد و از شر شیطان و لشکرهای او محفوظ گردد و غم و اندوهش زایل شود.


?? - آنکه دفن شود در نجف الاشرف و کربلا ? زیرا که از خواصّ آن تربت شریف آن است که ساقط می شود عذاب قبر و حساب منکر و نکیر از کسی که در آن مدفون شود .??


?? - آنکه روز اول رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید ? تا محفوظ بماند از فتنه ی قبر و عذاب روز قیامت . و در شب اول رجب بعد از نماز مغرب بیست رکعت به حمد و توحید خواندن برای رفع عذاب قبر نافع است .??


?? - آنکه چهار روز از ماه رجب روزه بگیرد??  و همچنین روزه گرفتن دوازده روز از شعبان .??


??- از چیزهایی که باعث نجات از عذاب قبر است خواندن سوره ی « تَبارَکَ الْمُلک » بالای قبر میت است ? چنان که قطب راوندی از ابن عباس نقل کرده که : مردی رو به روی قبری خیمه ای زد و ندانست که آن قبر است و سوره ی « تَبارَکَ الْمُلک »را خواند ? پس شنید صیحه زننده ای را که گفت : این سوره نجات دهنده است. این مطلب را به حضرت رسول (ص) کرد . آن حضرت فرمودند : آن سوره نجات دهنده است از عذاب قبر .??
شیخ کلینی از حضرت امام محمد باقر
(ع) روایت کرده که فرمودند : « سوره ی ملک ? مانعه است ? یعنی منع می کند از عذاب قبر .??


?? - از « دعوات رواندی » نقل شده که حضرت روسل (ص) فرمودند : وقتی جنازه ای دفن شد هر که نزد قبر او سه مرتبه بگوید : « اَللّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَنْ لا تُعَذِّبَ هذا الْمَیِّتَ » حق تعالی غذاب را از او بردارد تا روزی که در صور دمیده شود .??


?? - شیخ طوسی در « مصباح المتهجّد » از حضرت رسول (ص) روایت کرده که هر که در شب جمعه دو رکعت نماز بخواند ? در هر رکعت حمد و پانرده مرتبه « اذّا زلزلت » ? حق تعالی او را از عذاب قبر و از هول های روز قیامت ایمن گرداند.??


?? - و نیز از برای عذاب قبر نافع است ? سی رکعت نماز خواندن در شب نیمه ی رجب که در هر رکعت یک مرتبه حمد و ده مرتبه توحید.??  و همچنین در شب شانزدهم و شب هفدهم رجب .??  و نیز در شب اول شعبان صد رکعت نماز بخواند به حمد و توحید چون از نماز فارغ شود پنجاه مرتبه « توحید » بخواند . و در شب بیستو چهارم شعبان دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت حمد یک مرتبه و « اذا جاءَ نَصْرُ اللهِ » ده مرتبه. و در روز نیمه ی رجب نیز پنجاه رکعت نماز به حمد و توحید و فلق و ناس وارد است که برای رفع عذاب قبر نافع است. همچنین در شب عاشورا .


?? - شهادت در راه خدا : امام صادق (ع) می فرمایند : «شهیدان همان ضربه ای را که در راه خدا خورده اند برای ایشان کافی است ??

 

?) بحار - ج?? - ص???     ?) همان- ج?? -ص???      ?) خصال صدوق - ج? - ص??? ? بحار ج ?? - ص??
?) المحاسن البرقی - ص?? ? بحار - ج? - ص???        ?) عروة الوثقی - ص??? ? فروع کافی - ج? - ص ??? تا ???
?) فروع کافی - ج? - ص???         ?) همان ? ص???        ?) عروة الوثقی - ص???      ? ) همان مدرک
??) فروع کافی - ج? - ص???     ??) عروة الوثقی - ص???      ??)فروع کافی- ج? - ص??? ? علل الشرایع- ص???
??)سفینة البحار -ج? -ص???     ??)فروع کافی -ج? -ص???      ??) ثواب الاعمال- ص ???     ??) همان - ص???
??) ثواب الاعمال - ص???         ??) سفینة البحار - ماده قبر         ??) همان     ??) برزخ در چند قدمی ما - ص ???
??) ارشاد القلوب - ج? -ص???     ??)اقبال الاعمال - ص ???     ??) اقبال الاعمال - ص??? 
??) امالی شیخ صدوق - ص ?? - مجلس هفتم - حدیث ??        
??)مستدرک الوسائل - ج? -ص ???  ? بحارالانوار - ج ?? - ص ??        ??) کافی - ج? - ص ???
??)سفینة البحار - ج? -ذیل کلمه «قبر»      ??) مصباح المتهجّد -ص ??? - چاپ بیروت
??) اقبال الاعمال - ص??? - چاپ بیروت         ??) همان ماخذ - ص ??? و ???
??) سفینة البحار - ماده قبر  ? منازل الاخره - ص??   ? مستدرک - ج? -ص???  ? بحار- ج? -باب قبر




رضا ::: پنج شنبه 87/4/27::: ساعت 5:59 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :571
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<